Dagordning Årsmötet
1. Mötets öppnande
2. Val av ordförande för mötet
3. Anmälan av styrelsens val av sekreterare vid årsmötet
4. Fastställande av röstlängd
5. Val av protokolljusterare och rösträknare
6. Fastställande av dagordning
7. Fastställande av om mötet blivit i laga ordning utlyst
8. Behandling av verksamhets- och förvaltningsberättelserna
9. Revisorernas berättelse
10. Fastställande av balans- och resultatberättelserna
11. Frågan om ansvarsfrihet för styrelsen
12. Val av ordförande enligt stadgarna 18 §
13. Val av styrelseledamöter jämte suppleanter enligt 18 §
14. Anmälan av ungdomssektionens styrelseledamot och personliga suppleant
15. Beslut om att upprätta eller avveckla sektioner, förutom ungdomssektion,
enligt 23 §
16. Val av revisorer och revisorssuppleant enligt 21 §
17. Val på ett år av ordförande och ledamöter i valberedningen enligt 17 §
18. Val av ombud till Svenska Ridsportförbundets och distriktets allmänna
möten och eventuella andra möten där föreningen har rätt att representera
med ombud
19. Fastställande av årsavgift för nästkommande år och eventuella avgifter för
kommande år
20. Övriga ärenden som enligt 14 § kan upptas till beslut på årsmöte
21. Mötets avslutande
Verksamhetsberättelse 2023
Styrelsens sammansättning och arbete
Ordförande Tina Ehn (1 år)
Ledamöter Lennart Karlzon (1 av 2 år), Katrin Pettersson (1 av 2 år), Nina Anyai
(2 av 2 år), Sinnikka Johansson (2 av 2 år) Maria Lorentzon (valdes för 2 år,
avsade sig uppdraget under året)
Suppleanter (valda på 1 år) Björn Knutsen, Anne Sävström, Marie ”Majja”
Olsson, Karolina Stenfeldt (avsade sig uppdraget under året)
Valda till olika poster inom styrelsen, vice ordförande, Björn Knutsen. kassör,
Nina Anyai och Lennart Karlzon assisterande kassör. Sekreterare, Sinnikka
Johansson (avsade sig uppdraget som sekreterare under året) Sponsoransvar,
Maria Lorenzon. Personalansvar, Tina Ehn med stöd av Maria Lorenzon. Cafe-
ansvarig, Katrin Pettersson.
Ungdomssektions- representant inom styrelsen valdes ingen på årsmötet,
platsen vakant.
Under året har intresse för Us visats från medlemmar och ett uppstartsmöte
skedde med Irma Bergsten. Vi hoppas på en fortsättning och vill medverka till
en fortsättning på uppstarten av en ungdomssektion på Sfk.
Valberedning Maria Sandberg och Maria Eylis. (Maria Eylis avsade sig
valberedningsuppdraget under året) fyllnadsval av Inger Larsson skedde under
våren.
Revisorer Britt Lindgren samt fyllnadsval av Håkan Axelsson under våren.
Förutom konstituerande möte har styrelsen hållit 12 protokollförda
styrelsemöten under året. Styrelsen har förutom det hållit stallmöten med de
som är uppstallade på Sotenäs fältrittklubbs anläggning. Styrelsen har hållit två
medlemsmöten i Todderöds gamla skola (då alla medlemmar varit inbjudna)
under året och informerat om hantering av motioner från årsmötet, planer
avseende anläggning och underlag, och runt ekonomin för föreningen.
Under året har styrelsen arbetat med ekonomin, med ansökningar för olika
underhållsbehov och projekt. Genomfört en el-besiktning av anläggningen
(utförd av AFRY) samt haft besök av Sotenäs kommuns räddningstjänst då vi
gått igenom vad som krävs avseende bland annat säkerhet och
brandskyddskontroll.
Vi har ansökt om bidrag från Sotenäs kommun, Thordenstiftelsen samt en
reviderad ansökan till Riksidrottsförbundet, därtill en ansökan till Svenska
ridsportförbundet. Ansökningar har även skickats till;
Grannskapsinitiativet – svar nej
Hugos stiftelse – svar nej
Jämställdhetsmyndigheten – svar nej
Kronprinsessparets stiftelse – svar nej
Idéer för livet – svar nej
Stiftelsen Göteborg barnhus – svar nej
Norrbacka Eugeniastiftelsen - inväntar svar
Boverket – inväntar svar
Beviljade ansökningar är 90 000 i anläggningsbidrag från Sotenäs kommun,
70 000 från Thordenstiftelsen,
120 000 från Riksidrottsförbundet, 15 000 från Svenska ridsportförbundet.
Därutöver har vi ansökt och fått elstöd.
Tack vare ett aktivt sponsorarbete har vi under året haft flera sponsorer som
bidragit till vår verksamhet.
Sponsorer till Sfk under 2023 har varit:
Agria
Axima
Beijer byggmaterial
Bella Gästis
Fastighetsbyrån Sparbanken
Datia
Dingleveterinärerna
Hunnebo Gräv o Mark AB
Hasselöns BOKFÖRING
Ica Supermarket Skeppet
Marenor Seafood
Munkedals kvarn
Peab
Tant Anton
Ett stort tack till alla våra sponsorer!
Till hjälp med bokföring och hantering av fakturor har vi anlitat Hasselöns
bokföringsbyrå.
Panta Mera insamlingen och sortering har pågått intensivt, speciellt under
sommarmånaderna, ett ideellt och fantastiskt betydelsefullt engagemang som
betyder mycket för föreningen, det ger ett viktigt ekonomiskt tillskott för Sfk.
Och det ger föreningen uppmärksamhet i media då insamlingen är en
föreningstävling där Sfk kämpar om en topplacering varje år. Och för 2023 blev
resultatet etta i föreningskampen! Ett stort tack till alla de medlemmar som
bidrar med att tömma, sortera och leverera pant.
Vi välkomnar flera medlemmar att engagera sig i Panta Mera insamlingen!
Personal
Vår personal är viktiga för föreningens ridskola, hästhållning och verksamhet.
Vår personal möter elever, medlemmar och besökare.
Inför vårterminen sökte Sfk utbildad ridlärare till verksamheten, genom
annonsering digitalt på Hästnet, via Arbetsförmedlingen och via Svenska
ridsportförbundet men fick då, inte några ansökningar att gå vidare med.
Under vårterminen fann vi en bra lösning med
Malou Almse anställd som ridlärare, slutade under våren
Elevina Strengsdal anställd som ridlärare, under hela året. Elevina har även
hållit i planering av joursystem för klubbhästarna.
Karolina Stenfeldt anställd som ridlärare, slutade under våren.
Frida Karlsson började arbeta som ridlärare en dag i veckan.
Under hösten har Frida Karlsson tillsammans med Elevina Strengsdal arbetat
som ridlärare på Sfk
Linn Robinsson arbetade som ridlärare under sommaren och höll i planering
och genomförande av lägerverksamheten.
Carmen Karlsson har arbetat heltid under hela året, framförallt med stalltjänst,
men under sommaren tillsammans med Linn Robinsson med
lägerverksamheten, och även ryckt in och hållit lektioner vid behov.
Kristin Backman Höglund blev anställd i början av året och arbetar deltid med
stalltjänst och ansvar för klubbhästar, samt arbetsleder praktikanter och
personer med arbetsträning.
Kristina Olsen arbetar sedan många år på Sfk, med stor kännedom om
anläggningen, är traktorförare och har gårdsarbetsuppgifter.
Stefan Lindgren slutade sin anställning i början av året.
Förutom vår personal har vi tagit emot praktikanter under året och en person
som arbetstränar hos oss.
Vi har haft stor hjälp att lösa behov av vikarier från privat uppstallade
medlemmar och styrelsemedlemmar, vid sjukdom och andra tillfällen i stallet o
att hålla lektioner.
Ett stort tack till vår personal som har kämpat extra mycket med många
vattenhinkar under hösten.
Ett stort tack till alla på Sfk som hjälper till!
Personalmöten har hållits regelbundet, ungefär varje månad. Genomgång har
gjorts av arbetsrutiner, scheman och arbetsmiljön. Samtliga i personalen har
fått dokumenterade arbetsinstruktioner.
Arbetsmiljö och säkerhet
Vi har haft genomgång av arbetsmiljön med representanter från kommunal.
Med åtgärdsförslag att genomföra.
Vi har gjort en genomgång av elsäkerhet och risker på anläggningen och har ett
el protokoll att utgå från för förbättringsåtgärder.
Vi har haft besök av räddningstjänsten som gått igenom ansvarsfrågor och
risker, ett arbete som ska genomföras kontinuerligt.
Vi har ett anlitat företag som kontrollerar våra brandsläckare regelbundet, och
har så gjort även i år.
Vår personal och några ur styrelsen och medlemmar har genomgått en första
hjälpen utbildning hos räddningstjänsten, i Röda Korsets regi. Tack till Petra
Ralbring som anordnade denna utbildning.
Ridläger Planeringen för sommarens ridläger kom igång sent, då det långt in på
vårterminen var oklart om vi hade tillräckligt med personal under sommaren
för att anordna ridlägerverksamhet, det löste sig med att Linn Robinsson valde
att arbeta hos oss under sommaren.
Linn planerade och höll i verksamheten under sommaren.
De flesta läger fylldes på snabbt och det genomfördes både läger, uteritter och
privatlektioner under sommaren.
Stallmöten
Vi har genomfört stallmöten under året, då alla som är uppstallade med egna
hästar på Sfk blir inbjudna. På dessa Stallmöten med våra medlemsuppstallade
privatryttare tas aktuella frågor och problem som behöver lösas upp.
Sfk har, haft fullt uthyrda boxar under året i vårt lilla stall och ett par boxar i
klubbstallet.
Ridskolan Antalet ridskolehästar är 11 stycken.
Paddy, Frida, Cocos, EA, Vicky, Picador, Henry, Kotten, Timon, Felix och Ellen.
under våren såldes en häst, Boris. Boris fungerade inte som ridskolehäst, men
har nu kommit till en familj där Boris utvecklas och verkar trivas, och ägarna
trivs med Boris.
På vårterminen hölls lektioner fyra dagar i veckan, under hösten har vi hållit
lektioner under tre dagar i veckan.
Vid flertalet tillfällen har våra ridlärare hållit privatlektioner.
På helgerna har vi ett medryttarsystem som innebär att ridskole-elever kan
vara medryttare till någon klubbhäst, med ansvar att sköta och rida dem en
eller två dagar på helgen.
Det har under året genomförts ett antal tävlingar.
Inför Jul arrangerade vi en trevlig Julshow och minimarknad i caféet samtidigt.
Den mycket uppskattade spökvandringen genomfördes även i år, och blev som
alltid en stor succe! Trots att vädrets makter var utmanande och det faktum att
vi ännu (efter kabelbrott) inte hade tillgång till rinnande vatten på anläggningen
Tack till alla som gjorde detta möjligt.
Caféet har varit öppet flera dagar i veckan under året, Maria Eylis startade med
soppa en dag i veckan och under hösten har Erik Martinsen haft soppa o cafe
på tisdagar och torsdagar. Katrin Pettersson har varit styrelsens cafe-ansvariga
under året och hållit i en del inköp, ekonomi och öppet i cafeet.
Att Caféet nu är öppet ofta är betydelsefullt för föreningen inte minst som en
viktig mötesplats för alla som besöker Sfk
Tävlingssektionen egen verksamhetsberättelse, bifogas
Övrigt styrelsearbete
Styrelsen har under året tagit ett ökat ansvar för ridskolans verksamhet och
drift, delvis, på grund av att vi för tillfället inte har någon anställd med ett
verksamhetsansvar.
Styrelsen (kassör Nina Anyai med biträde av Lennart Karlzon) kommer från och
med årsskiftet sköta fakturering och bokföring.
Hasselöns bokföring kommer fortsatt sköta löner och vissa personalanknutna
ärenden.
Genom samverkan med Sisu idrottsutbildarna har vi fått stöd och möjligheter
delta i olika utbildningar, både för medlemmar och styrelsen.
Viktiga händelser under året
# Ridande terminselever under 2023 cirka 60 stycken fördelat på barn, unga och
vuxna.
# Sommaraktivitet hölls från Juni till Augusti
# Halloweenfirandet med spökvandring, blev återigen en stor succè i år.
# Ungdomssektionen har haft ett par aktiviteter under året, men är fortsatt
inte organiserad
# Vår tävlingssektion har arrangerat pay and jump. WE-träning, Ett par
dressyrtävlingar och spökvandringen.
# Panta Mera drog under året in otroliga 220 000 kronor till föreningen. Ett
fantastiskt arbete.
# Vi har deltagit på en strandstädningsdag under våren
# Cafe-verksamheten har hållits igång av Katrin Pettersson, Maria Eylis, och Erik
Martinsen
# Under fyra månader augusti-november fungerade inte vårt vattensystem på
Sfk, kabeln till brunnen var uttjänt och hade gått av på flera ställen, vilket
gjorde att vi fick be Sotenäs kommun om hjälp att lösa situationen.
Det visade sig att det fanns få som hade kännedom om var ledningen var
nedgrävd, var brunnen var placerad, om det fanns servitut? Det tog även en tid
att utröna vilken åtgärd som var bäst att vidta.
Det gjorde att ärendet drog ut på tiden, och att kommunen behövde göra en
del efterforskningar och boka grävning samt föra dialog med dem som sfk delar
vattenbrunn och ledningar med.
Under tiden fick vi lösa hämtning av färskvatten själva och ett stort tack till
Lennart Karlzon som fyllde tankarna regelbundet, även fler medlemmar hjälpte
till att bidra till vattenförsörjningen för hästar och människor. Det blev en extra
arbetsam period för alla på Sfk.
Det slutade bra, med att vi nu har en ”egen” hydrofontank i ett isolerat och
uppvärmt utrymme på anläggningen och ny kabel mellan ridskolan och
vattenbrunnen.
# Vid två tillfällen har vi haft inbrott i garaget och även traktorns Diesel har
stulits. En del verktyg har stulits och polisanmälningar har gjorts.
Slutord och tack!
Ett stort tack till alla som på något vis engagerat er i vår förening under året!
Ett stort tack till personalen som arbetar för att vår verksamhet ska fungera!
Ett stort tack till kommunen som hjälpte oss att lösa och bekosta lösningen på
vattensituationen.
Ett stort tack till våra sponsorer!
Sotenäs Fältrittklubbs värdegrund
Föreningen för alla---hästar----glädje ----gemenskap
Ordförande Vice ordförande
Tina Ehn Björn Knutsen
Kassör Biträdande kassör
Nina Anyai Lennart Karlzon
Ledamot Ledamot
Sinnikka Johansson Katrin Pettersson
Verksamhetsberättelse tävlingskommittén Sotenäs fältrittklubb år 2023
Vi har under året arrangerat följande evenemang:
21 januari WE-träning (Working Equitation)
4 februari WE-träning
29 april Dressyrtävling Valborgsdressyren med klasser från LA3 till MSVA1, 20 startande
9 september Distriktsmästerskap i dressyr med klasser från LB3 till MSVB5, 17 startande
8 oktober Öppen bana hoppning
22 oktober Pay and jump med 36 starter
3 november Spökvandring
11 november WE-träning
28 december WE-träning
Tävlingskommittén vill också passa på att tacka alla deltagare och funktionärer som deltagit i våra
arrangemang. Tack!
Verksamhetsberättels från Café Gnägget år 2023
Kära medlemmar,
Det är med stor glädje och stolthet som vi presenterar verksamhetsberättelsen för
Ridklubbens Café för det gångna året. Sedan vår start våren 2023 har vi arbetat hårt
för att skapa en trivsam och gemensam plats där föräldrar och vuxna kan samlas,
umgås och njuta av god mat och dryck medan barnen rider. Här är en översikt över
vårt arbete och framsteg.
Verksamhet och öppettider.
Ridklubbens café har varit öppet tre dagar i veckan: måndag, tisdag och torsdag.
Dessutom har vi haft extraöppet vid tävlingar och större evenemang. Vårt mål har
alltid varit att skapa en avslappnad och välkomnande atmosfär där alla kan känna sig
hemma. Vi har erbjudit hembakt kaffebröd, dagens soppa samt korv med bröd till
våra gäster.
Uppskattning från Medlemmar och Besökare.
Vi är glada att kunna rapportera att Ridklubbens café har mött stor
uppskattning från både medlemmar och besökare. Många har uttryckt sin
tacksamhet över den varma atmosfären och den goda maten vi serverar. Föräldrar
har haft möjlighet att träffas och prata medan barnen har haft sina ridlektioner. Det är
fantastiskt att se hur vårt café har blivit en naturlig samlingsplats för alla som älskar
hästar och gemenskap.
Framtida Planer.
Inför det kommande året planerar vi att fortsätta utveckla vårt café. Vi kommer att
lyssna på era önskemål och sträva efter att förbättra vårt utbud. Vi vill sträva efter
olika aktiviteter för våra gäster o elever. Er feedback är viktig för oss, så tveka inte att
dela era tankar och idéer med oss.
Avslutning.
Vi är tacksamma för ert stöd och ser fram emot ett spännande år framöver.
Ridklubbens café är mer än bara ett café – det är en plats där vi skapar minnen,
delar glädje och bygger gemenskap. Tack för att ni är en del av vår resa!
Med vänliga hälsningar,
Ansvarig Katrin Pettersson & Erik Martisen Café Gnägget