Inkomna motioner inför årsmötet finner ni tillsammans med svar under fliken för styelsen.
Dagordning Årsmötet 1. Mötets öppnande 2. Val av ordförande för mötet 3. Anmälan av styrelsens val av sekreterare vid årsmötet 4. Fastställande av röstlängd 5. Val av protokolljusterare och rösträknare 6. Fastställande av dagordning 7. Fastställande av om mötet blivit i laga ordning utlyst 8. Behandling av verksamhets- och förvaltningsberättelserna 9. Revisorernas berättelse 10. Fastställande av balans- och resultatberättelserna 11. Frågan om ansvarsfrihet för styrelsen 12. Val av ordförande enligt stadgarna 18 § 13. Val av styrelseledamöter jämte suppleanter enligt 18 § 14. Anmälan av ungdomssektionens styrelseledamot och personliga suppleant 15. Beslut om att upprätta eller avveckla sektioner, förutom ungdomssektion, enligt 23 § 16. Val av revisorer och revisorssuppleant enligt 21 § 17. Val på ett år av ordförande och ledamöter i valberedningen enligt 17 § 18. Val av ombud till Svenska Ridsportförbundets och distriktets allmänna möten och eventuella andra möten där föreningen har rätt att representera med ombud 19. Fastställande av årsavgift för nästkommande år och eventuella avgifter för kommande år 20. Övriga ärenden som enligt 14 § kan upptas till beslut på årsmöte 21. Mötets avslutande Verksamhetsberättelse 2023 Styrelsens sammansättning och arbete Ordförande Tina Ehn (1 år) Ledamöter Lennart Karlzon (1 av 2 år), Katrin Pettersson (1 av 2 år), Nina Anyai (2 av 2 år), Sinnikka Johansson (2 av 2 år) Maria Lorentzon (valdes för 2 år, avsade sig uppdraget under året) Suppleanter (valda på 1 år) Björn Knutsen, Anne Sävström, Marie ”Majja” Olsson, Karolina Stenfeldt (avsade sig uppdraget under året) Valda till olika poster inom styrelsen, vice ordförande, Björn Knutsen. kassör, Nina Anyai och Lennart Karlzon assisterande kassör. Sekreterare, Sinnikka Johansson (avsade sig uppdraget som sekreterare under året) Sponsoransvar, Maria Lorenzon. Personalansvar, Tina Ehn med stöd av Maria Lorenzon. Cafe- ansvarig, Katrin Pettersson. Ungdomssektions- representant inom styrelsen valdes ingen på årsmötet, platsen vakant. Under året har intresse för Us visats från medlemmar och ett uppstartsmöte skedde med Irma Bergsten. Vi hoppas på en fortsättning och vill medverka till en fortsättning på uppstarten av en ungdomssektion på Sfk. Valberedning Maria Sandberg och Maria Eylis. (Maria Eylis avsade sig valberedningsuppdraget under året) fyllnadsval av Inger Larsson skedde under våren. Revisorer Britt Lindgren samt fyllnadsval av Håkan Axelsson under våren. Förutom konstituerande möte har styrelsen hållit 12 protokollförda styrelsemöten under året. Styrelsen har förutom det hållit stallmöten med de som är uppstallade på Sotenäs fältrittklubbs anläggning. Styrelsen har hållit två medlemsmöten i Todderöds gamla skola (då alla medlemmar varit inbjudna) under året och informerat om hantering av motioner från årsmötet, planer avseende anläggning och underlag, och runt ekonomin för föreningen. Under året har styrelsen arbetat med ekonomin, med ansökningar för olika underhållsbehov och projekt. Genomfört en el-besiktning av anläggningen (utförd av AFRY) samt haft besök av Sotenäs kommuns räddningstjänst då vi gått igenom vad som krävs avseende bland annat säkerhet och brandskyddskontroll. Vi har ansökt om bidrag från Sotenäs kommun, Thordenstiftelsen samt en reviderad ansökan till Riksidrottsförbundet, därtill en ansökan till Svenska ridsportförbundet. Ansökningar har även skickats till; Grannskapsinitiativet – svar nej Hugos stiftelse – svar nej Jämställdhetsmyndigheten – svar nej Kronprinsessparets stiftelse – svar nej Idéer för livet – svar nej Stiftelsen Göteborg barnhus – svar nej Norrbacka Eugeniastiftelsen - inväntar svar Boverket – inväntar svar Beviljade ansökningar är 90 000 i anläggningsbidrag från Sotenäs kommun, 70 000 från Thordenstiftelsen, 120 000 från Riksidrottsförbundet, 15 000 från Svenska ridsportförbundet. Därutöver har vi ansökt och fått elstöd. Tack vare ett aktivt sponsorarbete har vi under året haft flera sponsorer som bidragit till vår verksamhet. Sponsorer till Sfk under 2023 har varit: Agria Axima Beijer byggmaterial Bella Gästis Fastighetsbyrån Sparbanken Datia Dingleveterinärerna Hunnebo Gräv o Mark AB Hasselöns BOKFÖRING Ica Supermarket Skeppet Marenor Seafood Munkedals kvarn Peab Tant Anton Ett stort tack till alla våra sponsorer! Till hjälp med bokföring och hantering av fakturor har vi anlitat Hasselöns bokföringsbyrå. Panta Mera insamlingen och sortering har pågått intensivt, speciellt under sommarmånaderna, ett ideellt och fantastiskt betydelsefullt engagemang som betyder mycket för föreningen, det ger ett viktigt ekonomiskt tillskott för Sfk. Och det ger föreningen uppmärksamhet i media då insamlingen är en föreningstävling där Sfk kämpar om en topplacering varje år. Och för 2023 blev resultatet etta i föreningskampen! Ett stort tack till alla de medlemmar som bidrar med att tömma, sortera och leverera pant. Vi välkomnar flera medlemmar att engagera sig i Panta Mera insamlingen! Personal Vår personal är viktiga för föreningens ridskola, hästhållning och verksamhet. Vår personal möter elever, medlemmar och besökare. Inför vårterminen sökte Sfk utbildad ridlärare till verksamheten, genom annonsering digitalt på Hästnet, via Arbetsförmedlingen och via Svenska ridsportförbundet men fick då, inte några ansökningar att gå vidare med. Under vårterminen fann vi en bra lösning med Malou Almse anställd som ridlärare, slutade under våren Elevina Strengsdal anställd som ridlärare, under hela året. Elevina har även hållit i planering av joursystem för klubbhästarna. Karolina Stenfeldt anställd som ridlärare, slutade under våren. Frida Karlsson började arbeta som ridlärare en dag i veckan. Under hösten har Frida Karlsson tillsammans med Elevina Strengsdal arbetat som ridlärare på Sfk Linn Robinsson arbetade som ridlärare under sommaren och höll i planering och genomförande av lägerverksamheten. Carmen Karlsson har arbetat heltid under hela året, framförallt med stalltjänst, men under sommaren tillsammans med Linn Robinsson med lägerverksamheten, och även ryckt in och hållit lektioner vid behov. Kristin Backman Höglund blev anställd i början av året och arbetar deltid med stalltjänst och ansvar för klubbhästar, samt arbetsleder praktikanter och personer med arbetsträning. Kristina Olsen arbetar sedan många år på Sfk, med stor kännedom om anläggningen, är traktorförare och har gårdsarbetsuppgifter. Stefan Lindgren slutade sin anställning i början av året. Förutom vår personal har vi tagit emot praktikanter under året och en person som arbetstränar hos oss. Vi har haft stor hjälp att lösa behov av vikarier från privat uppstallade medlemmar och styrelsemedlemmar, vid sjukdom och andra tillfällen i stallet o att hålla lektioner. Ett stort tack till vår personal som har kämpat extra mycket med många vattenhinkar under hösten. Ett stort tack till alla på Sfk som hjälper till! Personalmöten har hållits regelbundet, ungefär varje månad. Genomgång har gjorts av arbetsrutiner, scheman och arbetsmiljön. Samtliga i personalen har fått dokumenterade arbetsinstruktioner. Arbetsmiljö och säkerhet Vi har haft genomgång av arbetsmiljön med representanter från kommunal. Med åtgärdsförslag att genomföra. Vi har gjort en genomgång av elsäkerhet och risker på anläggningen och har ett el protokoll att utgå från för förbättringsåtgärder. Vi har haft besök av räddningstjänsten som gått igenom ansvarsfrågor och risker, ett arbete som ska genomföras kontinuerligt. Vi har ett anlitat företag som kontrollerar våra brandsläckare regelbundet, och har så gjort även i år. Vår personal och några ur styrelsen och medlemmar har genomgått en första hjälpen utbildning hos räddningstjänsten, i Röda Korsets regi. Tack till Petra Ralbring som anordnade denna utbildning. Ridläger Planeringen för sommarens ridläger kom igång sent, då det långt in på vårterminen var oklart om vi hade tillräckligt med personal under sommaren för att anordna ridlägerverksamhet, det löste sig med att Linn Robinsson valde att arbeta hos oss under sommaren. Linn planerade och höll i verksamheten under sommaren. De flesta läger fylldes på snabbt och det genomfördes både läger, uteritter och privatlektioner under sommaren. Stallmöten Vi har genomfört stallmöten under året, då alla som är uppstallade med egna hästar på Sfk blir inbjudna. På dessa Stallmöten med våra medlemsuppstallade privatryttare tas aktuella frågor och problem som behöver lösas upp. Sfk har, haft fullt uthyrda boxar under året i vårt lilla stall och ett par boxar i klubbstallet. Ridskolan Antalet ridskolehästar är 11 stycken. Paddy, Frida, Cocos, EA, Vicky, Picador, Henry, Kotten, Timon, Felix och Ellen. under våren såldes en häst, Boris. Boris fungerade inte som ridskolehäst, men har nu kommit till en familj där Boris utvecklas och verkar trivas, och ägarna trivs med Boris. På vårterminen hölls lektioner fyra dagar i veckan, under hösten har vi hållit lektioner under tre dagar i veckan. Vid flertalet tillfällen har våra ridlärare hållit privatlektioner. På helgerna har vi ett medryttarsystem som innebär att ridskole-elever kan vara medryttare till någon klubbhäst, med ansvar att sköta och rida dem en eller två dagar på helgen. Det har under året genomförts ett antal tävlingar. Inför Jul arrangerade vi en trevlig Julshow och minimarknad i caféet samtidigt. Den mycket uppskattade spökvandringen genomfördes även i år, och blev som alltid en stor succe! Trots att vädrets makter var utmanande och det faktum att vi ännu (efter kabelbrott) inte hade tillgång till rinnande vatten på anläggningen Tack till alla som gjorde detta möjligt. Caféet har varit öppet flera dagar i veckan under året, Maria Eylis startade med soppa en dag i veckan och under hösten har Erik Martinsen haft soppa o cafe på tisdagar och torsdagar. Katrin Pettersson har varit styrelsens cafe-ansvariga under året och hållit i en del inköp, ekonomi och öppet i cafeet. Att Caféet nu är öppet ofta är betydelsefullt för föreningen inte minst som en viktig mötesplats för alla som besöker Sfk Tävlingssektionen egen verksamhetsberättelse, bifogas Övrigt styrelsearbete Styrelsen har under året tagit ett ökat ansvar för ridskolans verksamhet och drift, delvis, på grund av att vi för tillfället inte har någon anställd med ett verksamhetsansvar. Styrelsen (kassör Nina Anyai med biträde av Lennart Karlzon) kommer från och med årsskiftet sköta fakturering och bokföring. Hasselöns bokföring kommer fortsatt sköta löner och vissa personalanknutna ärenden. Genom samverkan med Sisu idrottsutbildarna har vi fått stöd och möjligheter delta i olika utbildningar, både för medlemmar och styrelsen. Viktiga händelser under året # Ridande terminselever under 2023 cirka 60 stycken fördelat på barn, unga och vuxna. # Sommaraktivitet hölls från Juni till Augusti # Halloweenfirandet med spökvandring, blev återigen en stor succè i år. # Ungdomssektionen har haft ett par aktiviteter under året, men är fortsatt inte organiserad # Vår tävlingssektion har arrangerat pay and jump. WE-träning, Ett par dressyrtävlingar och spökvandringen. # Panta Mera drog under året in otroliga 220 000 kronor till föreningen. Ett fantastiskt arbete. # Vi har deltagit på en strandstädningsdag under våren # Cafe-verksamheten har hållits igång av Katrin Pettersson, Maria Eylis, och Erik Martinsen # Under fyra månader augusti-november fungerade inte vårt vattensystem på Sfk, kabeln till brunnen var uttjänt och hade gått av på flera ställen, vilket gjorde att vi fick be Sotenäs kommun om hjälp att lösa situationen. Det visade sig att det fanns få som hade kännedom om var ledningen var nedgrävd, var brunnen var placerad, om det fanns servitut? Det tog även en tid att utröna vilken åtgärd som var bäst att vidta. Det gjorde att ärendet drog ut på tiden, och att kommunen behövde göra en del efterforskningar och boka grävning samt föra dialog med dem som sfk delar vattenbrunn och ledningar med. Under tiden fick vi lösa hämtning av färskvatten själva och ett stort tack till Lennart Karlzon som fyllde tankarna regelbundet, även fler medlemmar hjälpte till att bidra till vattenförsörjningen för hästar och människor. Det blev en extra arbetsam period för alla på Sfk. Det slutade bra, med att vi nu har en ”egen” hydrofontank i ett isolerat och uppvärmt utrymme på anläggningen och ny kabel mellan ridskolan och vattenbrunnen. # Vid två tillfällen har vi haft inbrott i garaget och även traktorns Diesel har stulits. En del verktyg har stulits och polisanmälningar har gjorts. Slutord och tack! Ett stort tack till alla som på något vis engagerat er i vår förening under året! Ett stort tack till personalen som arbetar för att vår verksamhet ska fungera! Ett stort tack till kommunen som hjälpte oss att lösa och bekosta lösningen på vattensituationen. Ett stort tack till våra sponsorer! Sotenäs Fältrittklubbs värdegrund Föreningen för alla---hästar----glädje ----gemenskap Ordförande Vice ordförande Tina Ehn Björn Knutsen Kassör Biträdande kassör Nina Anyai Lennart Karlzon Ledamot Ledamot Sinnikka Johansson Katrin Pettersson Verksamhetsberättelse tävlingskommittén Sotenäs fältrittklubb år 2023 Vi har under året arrangerat följande evenemang: 21 januari WE-träning (Working Equitation) 4 februari WE-träning 29 april Dressyrtävling Valborgsdressyren med klasser från LA3 till MSVA1, 20 startande 9 september Distriktsmästerskap i dressyr med klasser från LB3 till MSVB5, 17 startande 8 oktober Öppen bana hoppning 22 oktober Pay and jump med 36 starter 3 november Spökvandring 11 november WE-träning 28 december WE-träning Tävlingskommittén vill också passa på att tacka alla deltagare och funktionärer som deltagit i våra arrangemang. Tack! |
arkiv
|